Apr 23, 2011

Pelbagai cara belajar

haa di musim peperiksaan nih.. ada macam2 cara untuk belajar yang aku dapat kesan di kalangan student nih.. antara yang menarik perhatian aku dan aku sendiri kadang2 melakukannya adalah :

1) study sambil mendengar dan menyanyi..
bila dah dengar music mestilah nyanyi.. bagi aku susah skit nak tumpu yelah kalau kau dah syok berkaroke bila lah nak membacanya.. bagi aku cara ini sesuai ketika kita belajar berkaitan kira2.. sebab kalau hapal nak buat camni memang payah juge nak hapal.. satu baris ayat pon belom tentu masuk.. hehe

2)Study sambil becakap.
Ni lain macam sikit. sambil study sambil becakap.. kalau becakap pasal pelajaran takpe tapi ini bergosip.. cerita itu dan ini.. nice kan.. kadang2 aku macam ni gak.. bukan apa ini untuk menghilangkan mengantok.. pe salahnya keluar topik sikit.. haha.. okay gak lak sebab ade input jugak kan..

3)Study sambil on9..

Study dengan cara ini boleh menyebabkan kita mengantok awal.. mane taknye dah mata memanjang tengok si lappy time tengok buku balik sah2 mengantok.. mata kita akan mengalami kepenatan apabila meletakkan kepala korang atas meja konpem tetido.. tapi cara ini bagos untuk hilangkan stress lagi nak jawab exam susah macam EMG.. haha

4) Study Beramai-ramai..
study dengan cara ini bagos kerana kita boleh bertanya pada rakan2.. yelah semua benda bukan kita tau jadi kena tanya member lah kan.. walaubagaimanapun, study ini elok untuk 2-3 orang kalau masok 5-6 orang jadi lah study sambil becakap.. lebeh cerita dari study.. lagi ramai lagi banyak cita boleh dengar.. tak caye try lah..

5) Study dalam kesunyian
haa study dengan gaya ini memang terbaik lah antara mana2 cara di atas pon.. kalau kat uthm biase orang yang study kat bilik iqra.. dengan cara ini ilmu dapat masuk satu persatu dengan aman damai.. cuma kalau tak tau memang serabot lah kau nak tanya siapa kan.. haha



pape pon macam2 cara dan style bole digunakan. ia terpulang kepada individu itu sendiri..
sekian..


** sume aku penah try kot.. haha

2 comments:

YuFakhrullah said...

DAH FOLLOW :)
follow balik ok?
http://sang-pemimpi-tegar.blogspot.com

YusnurYunus said...

udah bro..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...